Ülkemizin en büyük evcil hayvan mağazası olan tcremix.org sitemizde kedi veya köpek besleyenler için hayatlarını kolaylaştıracak çok sayıda ürün bulunuyor. Bunların en başında mamalar geliyor eğer köpek besliyorsanız köpek maması başta olmak üzere yavru köpek maması, yaşlı köpek maması, light köpek maması, tahılsız köpek maması, konserve köpek yaş mama ürünlerini bulabileceğiniz gibi köpek sağlık ürünleri, köpek ödülleri, köpek bakım ürünleri, köpek aksesuarları, köpek mama su kapları, köpek oyuncakları, köpek eğitim ürünleri, köpek tasmaları gibi işlerinizi kolaylaştıracak çok sayıda ürünü bulabilirsiniz. Kedi besleyen arkadaşlar başta kedi maması ana kategorimiz olmak üzere konserve kedi yaş maması, yavru kedi konserve maması, yavru kedi maması, kısırlaştırılmış kedi maması, yaşlı kedi maması, yetişkin kedi maması, light diyet kedi maması kategorilerimizi ziyaret ederek kedinizin temel beslenme ihtiyaçlarını karşılayabilirisiniz. Diğer yandan ihtiyaç duyabileceğiniz diğer ürünleri kedi ödülleri, kedi tuvaletleri, kedi oyuncakları, kedi vitaminleri, kedi kumu, kedi aksesuarları, kedi bakım ürünleri, kedi mama su kapları ana kategorilerimizden bulabilirsiniz. Ayrıntılı armaa için alt kategorilerimize de göz atmanızda fayda var. Türkiye 'nin en büyük online pet shop mağazası tcremix.org sitemize hepiniz davetlisiniz.
Esenyurt Escort

ctwpaa.org https://playdotjs.com/ deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler

Özcan Temel
Köşe Yazarı
Özcan Temel
 

ŞİİRDE AHENK - 2

Bir tek “Ok” şiirini hece ölçüsüyle yazmış öz (saf-arı) şiir anlayışının önde gelen kalemi Yahya Kemal; diğer şiirlerini aruzla. Onun her şiirinde mutlaka musikili bir dil vardır. Ölüm sözcüğünü hiç kullanmadan ölüm temasını işlediği “Sessiz Gemi” ahenk öğeleriyle nakşedilmiş şaldan bir örtüdür. Öyle ki insanı yalnızca dıştan değil içten, yürekten de saran bir şaldır, bu. Artık demir almak günü gelmişse zamandan, Meçhule giden bir gemi kalkar bu limandan. Hiç yolcusu yokmuş gibi sessizce alır yol; Sallanmaz o kalkışta ne mendil ne de bir kol. Rıhtımda kalanlar bu seyahatten elemli, Günlerce siyah ufka bakar gözleri nemli. Biçare gönüller! Ne giden son gemidir bu. Hicranlı hayatın ne de son matemidir bu. Dünyada sevilmiş ve seven nafile bekler; Bilmez ki, giden sevgililer dönmeyecekler. Birçok gidenin her biri memnun ki yerinden Birçok seneler geçti; dönen yok seferinden Şiirde ölçü ve uyaklarla dış ahenk sağlanmış; aliterasyon ve asonanslarla iç ahenk. Aruzun “mef û lü / me fâ î lü / me fâ î lü / fe û lün” kalıbıyla kaleme alınmış dizeler: “Ar tık de mi ral mak gü nü gel miş se za man dan”… Beyit birimi ile yazılan şiirde, her beyit kendi arasında uyaklıdır. Bu, klasik şiirimizdeki mesnevi tarzı uyak anlayışını yansıtır. Sırasıyla beyitlerdeki dize sonlarında yer alan “zaman - dan / liman - dan; yol / kol; elem - li / nem - li; gemi - dir bu / matemi - dir bu; yer - inden / sefer- inden” sözcükleriyle oluşturulan zengin ve tam uyaklara; ikinci beyit dışındaki diğer beyitlerde yer alan rediflerle akıcı bir musiki dili oluşturulmuş. Böylece şiirde kuvvetli ve ritmik bir dış ahenk oluşturulmuş. Dizeleri oluşturan sözcüklerde, taşlardan süzülen duru suyun çağlayarak akışı gibi “-r-/ -ar / -er; -n- / -an / -en; -ç-; -l-; “k” sesleri art arda çağlayarak akar. Bu iç ritim, iç musikidir. Şiir gemisinin tüm yükünü boşaltıp gemiyi yeniden yükleyen l. Yeni şairleri, yeni bir akım oluşturdular. Önceki şiir geleneğini yıkıp ölçü ve uyağı elinin tersiyle iten, söz sanatlarına, süse yer vermeyen, şiirsellikten, şairanelikten uzak yalın bir dille şiirler kaleme aldılar. Sıradan insanın, bir başka söylemle küçük insanın şiirini yazdılar; fakat dilin doğal yapısından gelen ve şiire yansıyan musiki dilini yani ahengini göz ardı edemediler. Akımın öncüsü Orhan Veli'nin ölçü ve uyak kullanmadan yani şiirin dış ahengine yüz vermeden yazdığı “Anlatamıyorum” şiirinde, aliterasyon ve asonanslara başvurarak iç ahenge göz kırpar. Ağlasam sesimi duyar mısınız, Mısralarımda; Dokunabilir misiniz, Gözyaşlarıma, ellerinizle? Bilmezdim şarkıların bu kadar güzel, Kelimelerinse kifayetsiz olduğunu Bu derde düşmeden önce! Bir yer var, biliyorum; Her şeyi söylemek mümkün; Epeyce yaklaşmışım, duyuyorum; Anlatamıyorum. Bu duygulu şiirde özenle seçilen “ağlasam, duyarsam, dokunabilir misiniz, bir yer var, biliyorum, duyuyorum, anlatamıyorum” sözcüklerinin doğal bir musiki ritmi var. Bunlar ve diğer sözcüklerde yer alan ve art arda sıralanan “-l-, -r-, -ar / -er; -n-, -an / -en, -m-, -d-, -ş-“ sesleriyle etkili, güçlü bir iç ahenk oluşturulmuş. Fransız şair Mallarme, “şiir fikirlerle değil sözcüklerle yazılır” demiş; Yahya Kemal “şiir düşünceyi duygu haline getirinceye kadar yoğurmak”. Cahit Sıtkı bir başka açıdan yaklaşmış şiire ve şöyle demiş: “Şiir sözcüklerle güzel biçimler kurma sanatıdır. Hangi sözcük hangi sözcükle yan yana geldiğinde nasıl bir ışık ortaya çıkar? Bunu bilmek gerek”. Bu özlü sözlerden de anlaşılacağı gibi şiir dille yani dili oluşturan sözcüklerle yazılır. Önemli olan Tarancı'nın söylediği gibi yan yana getirilen sözcüklerdeki ışığı bulmak, yakalamak ve yansıtmaktır. Bu ışık temadır, biçimdir, biçemdir, dil ve anlatımdır. Bir başka söylemle denge ve uyumdur. Şiirde ahenk de bir ışıktır, kuşkusuz. Ses ve ritminden oluşan ahengin de şiirin ruhuna uygun huzmesi, feri, ışığı söz konusudur. Bu uygunluğu, uyumu yakalayan, yansıtan şiirler zamanla klasikleşir. Tıpkı Edgar Allen Poe'nin klasikleşen “Annabel Lee” şiiri ve diğer birçok klasik şiirler gibi. Melih Cevdet Anday'ın ozan duyarlılığı ile dilimize çevirdiği Annalel Lee'nin konusu, teması hangi yüreğe dokunmaz ki? Ritmik dili, lirizmi, hüznü, acısı hangi seven yüreğin hüzün tellerini titretmez ki? Senelerce, senelerce evveldi; Bir deniz ülkesinde Yaşayan bir kız vardı, bileceksiniz , İsmi Annabel Lee; Hiçbir şey düşünmezdi sevilmekten Sevmekten başka beni… * O çocuk, ben çocuk; memleketimiz O deniz ülkesiydi, Sevdalı değil, karasevdalıydık Ben ve Annabel Lee; Göklerde uçan melekler bile Kıskanırlardı bizi…
Ekleme Tarihi: 07 Mayıs 2024 - Salı

ŞİİRDE AHENK - 2

Bir tek “Ok” şiirini hece ölçüsüyle yazmış öz (saf-arı) şiir anlayışının önde gelen kalemi Yahya Kemal; diğer şiirlerini aruzla. Onun her şiirinde mutlaka musikili bir dil vardır. Ölüm sözcüğünü hiç kullanmadan ölüm temasını işlediği “Sessiz Gemi” ahenk öğeleriyle nakşedilmiş şaldan bir örtüdür. Öyle ki insanı yalnızca dıştan değil içten, yürekten de saran bir şaldır, bu.
Artık demir almak günü gelmişse zamandan,
Meçhule giden bir gemi kalkar bu limandan.

Hiç yolcusu yokmuş gibi sessizce alır yol;
Sallanmaz o kalkışta ne mendil ne de bir kol.

Rıhtımda kalanlar bu seyahatten elemli,
Günlerce siyah ufka bakar gözleri nemli.

Biçare gönüller! Ne giden son gemidir bu.
Hicranlı hayatın ne de son matemidir bu.

Dünyada sevilmiş ve seven nafile bekler;
Bilmez ki, giden sevgililer dönmeyecekler.

Birçok gidenin her biri memnun ki yerinden
Birçok seneler geçti; dönen yok seferinden

Şiirde ölçü ve uyaklarla dış ahenk sağlanmış; aliterasyon ve asonanslarla iç ahenk. Aruzun “mef û lü / me fâ î lü / me fâ î lü / fe û lün” kalıbıyla kaleme alınmış dizeler: “Ar tık de mi ral mak gü nü gel miş se za man dan”… Beyit birimi ile yazılan şiirde, her beyit kendi arasında uyaklıdır. Bu, klasik şiirimizdeki mesnevi tarzı uyak anlayışını yansıtır. Sırasıyla beyitlerdeki dize sonlarında yer alan “zaman - dan / liman - dan; yol / kol; elem - li / nem - li; gemi - dir bu / matemi - dir bu; yer - inden / sefer- inden” sözcükleriyle oluşturulan zengin ve tam uyaklara; ikinci beyit dışındaki diğer beyitlerde yer alan rediflerle akıcı bir musiki dili oluşturulmuş. Böylece şiirde kuvvetli ve ritmik bir dış ahenk oluşturulmuş. Dizeleri oluşturan sözcüklerde, taşlardan süzülen duru suyun çağlayarak akışı gibi “-r-/ -ar / -er; -n- / -an / -en; -ç-; -l-; “k” sesleri art arda çağlayarak akar. Bu iç ritim, iç musikidir. Şiir gemisinin tüm yükünü boşaltıp gemiyi yeniden yükleyen l. Yeni şairleri, yeni bir akım oluşturdular. Önceki şiir geleneğini yıkıp ölçü ve uyağı elinin tersiyle iten, söz sanatlarına, süse yer vermeyen, şiirsellikten, şairanelikten uzak yalın bir dille şiirler kaleme aldılar. Sıradan insanın, bir başka söylemle küçük insanın şiirini yazdılar; fakat dilin doğal yapısından gelen ve şiire yansıyan musiki dilini yani ahengini göz ardı edemediler. Akımın öncüsü Orhan Veli'nin ölçü ve uyak kullanmadan yani şiirin dış ahengine yüz vermeden yazdığı “Anlatamıyorum” şiirinde, aliterasyon ve asonanslara başvurarak iç ahenge göz kırpar.
Ağlasam sesimi duyar mısınız,
Mısralarımda;
Dokunabilir misiniz,
Gözyaşlarıma, ellerinizle?

Bilmezdim şarkıların bu kadar güzel,
Kelimelerinse kifayetsiz olduğunu
Bu derde düşmeden önce!

Bir yer var, biliyorum;
Her şeyi söylemek mümkün;
Epeyce yaklaşmışım, duyuyorum;
Anlatamıyorum.

Bu duygulu şiirde özenle seçilen “ağlasam, duyarsam, dokunabilir misiniz, bir yer var, biliyorum, duyuyorum, anlatamıyorum” sözcüklerinin doğal bir musiki ritmi var. Bunlar ve diğer sözcüklerde yer alan ve art arda sıralanan “-l-, -r-, -ar / -er; -n-, -an / -en, -m-, -d-, -ş-“ sesleriyle etkili, güçlü bir iç ahenk oluşturulmuş.
Fransız şair Mallarme, “şiir fikirlerle değil sözcüklerle yazılır” demiş; Yahya Kemal “şiir düşünceyi duygu haline getirinceye kadar yoğurmak”. Cahit Sıtkı bir başka açıdan yaklaşmış şiire ve şöyle demiş: “Şiir sözcüklerle güzel biçimler kurma sanatıdır. Hangi sözcük hangi sözcükle yan yana geldiğinde nasıl bir ışık ortaya çıkar? Bunu bilmek gerek”. Bu özlü sözlerden de anlaşılacağı gibi şiir dille yani dili oluşturan sözcüklerle yazılır. Önemli olan Tarancı'nın söylediği gibi yan yana getirilen sözcüklerdeki ışığı bulmak, yakalamak ve yansıtmaktır. Bu ışık temadır, biçimdir, biçemdir, dil ve anlatımdır. Bir başka söylemle denge ve uyumdur. Şiirde ahenk de bir ışıktır, kuşkusuz. Ses ve ritminden oluşan ahengin de şiirin ruhuna uygun huzmesi, feri, ışığı söz konusudur. Bu uygunluğu, uyumu yakalayan, yansıtan şiirler zamanla klasikleşir. Tıpkı Edgar Allen Poe'nin klasikleşen “Annabel Lee” şiiri ve diğer birçok klasik şiirler gibi. Melih Cevdet Anday'ın ozan duyarlılığı ile dilimize çevirdiği Annalel Lee'nin konusu, teması hangi yüreğe dokunmaz ki? Ritmik dili, lirizmi, hüznü, acısı hangi seven yüreğin hüzün tellerini titretmez ki?
Senelerce, senelerce evveldi;
Bir deniz ülkesinde
Yaşayan bir kız vardı, bileceksiniz ,
İsmi Annabel Lee;
Hiçbir şey düşünmezdi sevilmekten
Sevmekten başka beni…
*
O çocuk, ben çocuk; memleketimiz
O deniz ülkesiydi,
Sevdalı değil, karasevdalıydık
Ben ve Annabel Lee;
Göklerde uçan melekler bile
Kıskanırlardı bizi…

Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve goreleden.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.